Blogg som læringsressurs i kunst & håndverk
Faget kunst & håndverk har vært gjennom en stor
forandring i skolen. Det har hatt en voldsom utvikling gjennom mange år.
Tidligere var det en praktisk opplæring i nyttig hverdagshåndverk. Sløyd for
gutter og håndarbeid for jenter. Sløyd og håndarbeid ble ofte lagt til de siste
ukene før sommerferien. Seinere fikk vi formingstimer for begge kjønn. Nå har
den digitale hverdagen også kommet i kunst og håndverk. Det har blitt et
moderne fag hvor det legges stor vekt på digitale ferdigheter. LK06 legger stor
vekt på digitale ferdigheter i alle fag. Hvordan kan så blogg brukes til å
fremme læring i kunst og håndverk?
Det er mye å lære ved å bruke blogg i kunst og håndverk. Ved
å lage egen blogg i faget vil elevene lære om visuell kommunikasjon ved at de
må lage en gjennomtenkt blogg. De må være bevisste på hvilke estetiske
virkemidler de skal bruke. Elevene må tenke på hvordan bloggen skal se ut ved å
lage en passende bloggheader og en bakgrunn som står til headeren. Elevene må
ha et bevisst forhold til hvem den er rettet mot og hva de skal presentere
o.sv. De vil få erfaring i å reflektere over sine valg. De vil få en mulighet
til å presentere arbeidene sine, og de vil gjennom denne måten å kommunisere på
også få tilbakemeldinger på arbeidet de presenterer. Elevenes publikum kan bli
stort. Ved å lage egen blogg vil elevene også øke sin digitale kompetanse.
Ved å bruke bloggen for å dokumentere det arbeidet de har
lagt ned i en oppgave, vil elevene få erfaring i å reflektere over valg de har
tatt i prosessen fra ide til produkt, og de vil kunne reflektere over
resultatet. Videre vil en blogg i kunst & håndverk gi elevene en mulighet
til å dele ideer, tips og råd.
Ved å bruke blogg som læringsressurs vil man få en mulighet
til å dele multimodale tekster. En blogg kan lenkes sammen med andre blogger av
samme type, noe som gir store muligheter for læring.
Videre kan en blogg
brukes som omvendt undervisning. Det vil si at læreren på forhånd kan legge ut
en liten film om et kommende tema, og elevene ser filmen hjemme før de kommer
på skolen. Dette er en form for undervisning som har vist seg å være nyttig i
ungdomsskolen og i videregående skole, så hvorfor vil den ikke kunne være nyttig
i barneskolen også? Dette kan dog være litt vanskelig å få til på
småskoletrinnet, men skulle ikke være til hinder på mellomtrinnet.
Som lærer må man være
bevisst på nettvett og lære elevene hvordan de skal blogge uten å tråkke noen
på trærne eller stjele fra andre. En innføring i opphavsrett er derfor viktig i
denne sammenhengen. Elevene vil gjennom å lage blogg tilegne seg digitale
ferdigheter.
Kilde: Janne Lepperød, Trude Kallestad, Øystein Gilje 2013.»kunst håndverk teknologi og design» Fagbokforlaget,
Bergen 2013.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar